ترفندهای کاربردی نرم افزار اسکچاپ

تحریریه
دوشنبه, 20 مرداد 1399
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقیقه
نرم افزار اسکچاپ

ترفندهای کاربردی نرم افزار اسکچاپ

اسکچاپ نرم افزاری ساده و کم حجم و در عین حال کاربردی و آسان در انجام طراحی های سه بعدی می باشد. این نرم افزار به شما کمک می کند در وقت خود صرفه جویی کنید، هزینه ها را کاهش دهید و انرژی خود را بیهوده تلف نکنید. با کمک اسکچاپ می توانید بسیاری از ایده ها و الگوهای مورد نظر خود در طراحی را به گونه ای پیوسته با طراحی های ایجاد شده در اتوکد به انجام برسانید. همچنین اسکچاپ دارای واسط کاربری مناسبی می باشد و بسیاری از کاربران محیط آن را می پسندند و به آسانی می توانند به یادگیری این نرم افزار بپردازند.

استادشیم، مرجع آموزش آنلاین ویدیویی فارسی در این مطلب در نظر دارد 10 نکته و ترفند کاربردی نرم افزار اسکچاپ را به شما علاقه مندان به این نرم افزار معرفی کند.

با هم با این ترفندها آشنا می شویم.

نکته: جهت مشاهده تصاویر در سایز اصلی، بر روی عکس کلیک کنید.

1. 3D warehouse

SketchUp 3D Warehouse یک کتابخانه باز است که کاربران نرم افزار اسکچاپ می توانند مدل های سه بعدی را آپلود و دانلود کرده و با هم به اشتراک بگذارند. مدل ها را می توان مستقیما به داخل نرم افزار وارد کرد و نیازی به ذخیره کردن فایلی در داخل کامپیوتر نیست.

حجم فایل ها می تواند تا ۵۰ مگابایت باشد. هر کسی می تواند به طور رایگان محتواها را بسازد، اصلاح کند و به داخل 3D Warehouse آپلود کرده یا از آن دانلود کند تا در نرم افزار اسکچاپ یا نرم افزارهای دیگر مانند AutoCAD ،Revit و Archicad از آنها استفاده کند و تمام این نرم افزارها دارای برنامه ای برای گرفتن مدل ها از 3D Warehouse هستند. جهت دسترسی به warehouse از مسیر File/3Dwarehouse اقدام کنید.

ترفند نرم افزار اسکچاپ

2. Geo_location

در ۹ ژانویه سال ۲۰۰۷، گوگل عرضه Google SketchUp 6 را اعلام کرد که یک نسخه رایگان و قابل دانلود از نرم افزار اسکچاپ است و برخی از قابلیت های SketchUp Pro را ندارد، اما شامل ابزارهایی برای آپلود کردن محتوا به گوگل Earth و Google 3D warehouse است. یک جعبه ابزار به کاربر اجازه می دهد “راه برود” و اشیا را از نماهای مختلف ببیند.

3. یافتن شی گمشده

هرگاه در نرم افزار اسکچاپ آبجکت و یا شی طراحی شده از دسترس تان خارج شد با فشردن Shift+Z می توانید تمام محتویات موجود در فایل را ببینید.

4. کپی با فاصله مشخص

برای مثال ستونی طراحی کرده اید و با فرمان Ctrl+move به فاصله 10 متر از آن کپی ایجاد می کنید و تصمیم دارید 4 ستون با فاصله یکسان از هم، بین دو ستون فوق ایجاد کنید. در کپی اولیه زمانی که فرمان move همچنان فعال است و از آن خارج نشده اید عبارت 4/ و Enter را بزنید تا نتیجه کار را ببینید.

5. کپی به تعداد دلخواه

در این روش ابتدا شی مورد نظر خود را انتخاب کنید. حرف x، سپس عدد مورد نظر و در نهایت اینتر را بزنید.

6. Mirror

برای Mirror کردن در اسکچاپ پلاگین های مختلفی وجود دارد اما اگر دسترسی به پلاگین ندارید برای Mirror کردن از گزینه Scale استفاده می کنیم. شی مورد نظر را انتخاب کرده و گزینه Scale را انتخاب می کنید. همانند تصویر نقاطی در سطح شی ایجاد می شود. از انتخاب نقاط موجود در کنج بپرهیزید و یکی از نقاط میانی سطح شی را انتخاب کرده و به جهت دلخواه حرکت دهید. سپس عدد 1- را تایپ و اینتر کنید. شی Mirror شد.

ترفند نرم افزار اسکچاپ

7. Shortcute

در هر نرم افزاری می توان جهت سرعت و همچنین تسهیل در طراحی از Shortcute استفاده کرد. در این روش از مسیر window/preferences پنجره ای باز می شود. در بین اسامی ستون سمت چپ Shortcute را انتخاب کرده و در بخش function ابزار مورد نظر را انتخاب و در بخش  Add shortcute، حرف مد نظر را تایپ کرده و Enter کنید.

ترفند نرم افزار اسکچاپ

8. Follow me

اين ابزار بسیار شبيه pull/push است، با اين فرق كه فقط در یک جهت عمل نمی کند. شما مسیر را برای Follow me تعیین می کنید و یک face را در امتداد مسیر آن extrude می کنید. پس در واقع شما باید دو چیز برای استفاده از Follow me داشته باشید. برای استفاده از این ابزار ما نیاز به یک مسیر انتخابی داریم و یک وجه که اصطلاحا به آن Face می گویند که این دو را قبل از شروع کار با Follow me باید ایجاد کنیم.

مراحل مدلسازی با Follow me به شرح زیر می باشد:

  1. ابتدا یک face رسم کنید. برای مثال اگر بخواهیم یک لوله رسم کنیم، مدل یک face دایره ای است.
  2. یک edge رسم کنید تا به عنوان مسیر به کار رود. البته edge در این مورد به face می رسد.
  3. مسیر رسم شده را انتخاب کنید.
  4. follow me را از مسیر tool/Follow me فعال و استفاده کنید.
  5. بر روی صفحه ای که می خواهید extrude شود کلیک کرده بعد از به وجود آمدن نقطه ي قرمز آن را بالا بكشيد تا صفحه ي شما تبديل به حجم مورد نظرتان شود.

9. خروجی گرفتن در اسکچاپ

در این نرم افزار می توانید از طریق File/export به دو صورت 3D Model و 2D Graphic خروجی بگیرید. از بخش 2D Graphic می توانید برای خروجی گرفتن عکس و یا فایل مناسب اتوکد و از طریق 3D Model به صورت سه بعدی خروجی بگیرید.

10. کاربرد Make Component و Make Group

از طریق منوی Edit به Make Component و Make Group دسترسی خواهید داشت. در Make Component وقتی از شی Component شده کپی ایجاد می کنید، هر گونه تغییر ایجاد شده در شی، در شی های کپی شده نیز ایجاد می شود. اما در بخش Make Group تغییرات ایجاد شده در شی در شی های کپی شده ایجاد نمی شود.

ترفندهای کاربردی نرم افزار اسکچاپ در اینجا به پایان رسید. در آموزش‌های بعدی با ما همراه باشید.